Blog

Ga bewegen als je stress voelt 

Bewegen blijkt wederom een van de belangrijkste ‘wapens’ tegen de overmatige aanslag op ons verouderde stressrepsons systeem aldus Erik Scherder. 

Ok, dat chronische stress veel negatieve effecten op je lichaam en geest heeft weten we zo langzamerhand wel. Maar hoe voorkom je een teveel aan stress?

O.a sporten en bewegen kan daar  helpt daar enorm bij. Dat werkt onder andere op deze manieren:

  1. De toename van endorfine– het snelst werkende anti-stress hormoon – en verbetering van het endorfinesysteem door sporten en bewegen.
  2. De toename van de productie van BDNF, oftewel brain-derived neurotrophic factor.

Steeds meer mensen gebruiken sport en bewegen als manier om bijvoorbeeld depressie, burn-out en angststoornissen tegen te gaan. Het is goed om te beseffen dat bij veel psychische klachten en stoornissen stress een onderliggende rol speelt. Dat betekent dat werken aan het verminderen van stress en het verbeteren van je psychische gezondheid hand in hand gaan.

Dus ervaar je stress kom dan in beweging. Kan een wandeling zijn of natuurlijk Mindful Boxing dan krijg je daar ook nog les in de kunst van het echt niets doen bij! 2 wapens in 1

* Onze stressrespons is verouderd en niet meer functioneel ‘ aldus hoogleraar Witte Hoogendijk Lees hier meer over ons verouderde systeem en hoe je hiermee omgaat 😉

Volgende keer, meer over de kunst van het niets doen!

 

Waarom te weinig lanterfanten en pierewaaien je uiteindelijk een burn-out oplevert

Hoe adem jij op dit moment?

De overgrote meerderheid van de Westerse mensen zit een groot deel van de tijd te hyperventileren. 90% zit doorlopend ruim boven de zes of zeven ademhalingen per minuut. Het blijkt dat mensen die te snel ademen een significant hogere kans hebben op alles waarmee je uiteindelijk bij een psychiater of psycholoog terecht komt.

Aldus Bram Bakker, psychiater en co-auteur van “Verademing”, tijdens De Beter Ondernemen Show over werkelijk ontspannen. Zijn observatie is dat steeds minder mensen zichzelf de tijd gunnen om te lanterfanten of te pierewaaien.

Bewust ademhalen

In deze tijd van onzekerheid en verminderde controle, voelen we ons allemaal wellicht wat onrustiger dan normaal. Tegelijkertijd hebben we nu opeens een stuk meer tijd om te ‘lanterfanten en pierewaaien’ en dat is echt niet voor iedereen heerlijk en fantastisch. We zijn het met de tijd namelijk verleerd en vullen zo’n beetje elk vrij moment op met een vorm van prikkels. Om je op weg te helpen hieronder een video die je helpt bij bewust ademhalen. Dan kan je toch naar iets kijken en tegelijkertijd de eerste stap in lanterfanten en pierewaaien zetten. Succes!

.